A fizetési moratóriummal és elérhető ajánlatainkkal kapcsolatban minden kapcsolódó, friss információt ezen az oldalon ér el: www.oney.hu/koronavirus

ugyfelszolgalat
telefon
uzenet
youtube
facebook
facebook

  • Érdemes-e személyi kölcsönből tanulni?
    Írta: Okos Anna, 2020. szeptember 18., 10:23
    Értékelés:
    (0 szavazat)
    Érdemes-e személyi kölcsönből tanulni?

    Ha személyi kölcsönre gondolunk, a leggyakrabban autóvásárlás vagy felújítás jut eszünkbe. Az elmúlt években igen népszerű lett kölcsönökből finanszírozni egy-egy költségesebb külföldi nyaralást. Természetesen ez sem az ördögtől való dolog, de a jelenlegi gazdasági környezetben érdemes inkább óvatosan bánni a kölcsönfelvételek céljaival. A továbbtanulás lehet olyan cél, amire a jelen körülmények között is érdemes lehet kölcsönt felvenni, de nem mindegy hogyan.

    Tovább...

5 ok, hogy ne utazz repülővel

Írta: Okos Anna 2020. augusztus 27., 16:33
Értékelés:
(0 szavazat)

A repülés néhány évtizede még csak kiváltságosoké volt. Kevesebb volt a járat, drágábbak a jegyek, így csak kevesen utaztak repülővel. A fapados járatok megjelenésével azonban szinte mindenkinek elérhető lett egy hosszú hétvége Olaszországban, vagy egy gyors családlátogatás Németországban. Ennek azonban ára van, amit hosszú távon fogunk fizetni. Íme néhány ok, amiért érdemes kétszer is meggondolni, mielőtt repülőre szállsz.

  1. Környezetterhelés

A repülés nagyjából 3, de szigorúbb becslések szerint akár 5%-át is adja az éves CO2 terhelésnek, a közlekedésből származó CO2 kibocsátásnak pedig 12%-ért felelős. Bár a vírusválság visszavetette a légi közlekedést, szakemberek szerint 2035-re akár 7,2 milliárd ember is közlekedhet repülőgépekkel, így a környezetterhelés is folyamatosan növekszik.

A repülőgépek a CO2 mellett nitrogén és más gázok kibocsátásáért is felelősek, így a tényleges környezetterhelésük jóval nagyobb. A nagy magasságban közlekedő gépek az ózonrétegre is károsak.

 

  1. Zajterhelés

Bár nem légköri szennyezés, a zajterhelés szintén rendkívül káros a környezet számára. Mivel a legtöbb repteret városok közvetlen közelébe telepítik, sőt, akár a város szívébe is, az emberek életminőségét nagy mértékben rontja a zaj. Emellett pedig nem elhanyagolható az állatvilágra való negatív hatása sem.

 

A városokban élő emberek életminőségét nagy mértékben rontja a repülés miatti zajterhelés.3. Kevesek luxusát mindenki fizeti

A statisztikai adatok szerint bolygónk lakosságának nagyjából 3%-a repül rendszeresen. Ez a 3% felelős az éves széndioxid terhelés 3-5%-ért, ami rávilágít, hogy a repülés a kevesek luxusa, de az egész bolygó fizeti az árát.

Néhány évvel ezelőtt a Germanwatch nevű környezetvédelmi csoport kiszámolta, hogy ha valaki Németországból a Karib tengerre utazott vakációzni és vissza, akkor négy tonna széndioxid kibocsátásáért volt felelős. Ez egyenértékű 80 ember teljes éves kibocsátásával Tanzániában – egy vakáció kedvéért.

 

4. Egészségügyi kockázat

A tavaszi világjárvány robbanásszerű terjedéséért egyértelműen a légi közlekedés is felelős volt. Ahhoz, hogy a vírus nagy távolságokra jutott el igen rövid idő alatt, szükség volt rá, hogy a gyanútlan vírushordozók körbejárják a világot. Ezt pedig a globális teherszállítás és a repülőközlekedés tette lehetővé.

A repterek minden fertőzés gócpontjai, hiszen az átszálló utasok a transzfer területeken a világ minden pontjáról közvetlen kontaktba kerülnek milliónyi olyan mikroorganizmussal, ami a gazda számára talán természetes, de arra veszélyes lehet, akinek az ismeretlen.

 

 

A reptereken történő kontakt számunkra ismeretlen mikroorganizmusokkal fertőzésveszélyt jelent.5. A technológiai fejlődés keveset segít

2016-ban 191 ország állapodott meg a széndioxid kibocsátás 50%-os csökkentésében 2035-re, ám ez elég ambiciózus terv. Egyes becslések szerint a légi utak jobb tervezésével az üzemanyag felhasználás 10-15%-kal csökkenthető lenne, és egy SkyBreathe nevű alkalmazás már most 5%-kal tudja optimalizálni a gépek fogyasztását pusztán a repülési magasság optimalizálásával.

Zöld üzemanyagforrások alkalmazásával és jobb járatkihasználással tovább lehetne csökkenteni a terhelést, de a légi cégek csak vonakodva nyitnak ebbe az irányba.

 

Mit tehetsz?

A repülés a legidőhatékonyabb közlekedés és nagy távolságokra szinte az egyetlen értelmes opció, ezért ne mondj le róla teljesen, de érdemes ezeket megfontolni, mielőtt repülőre ülsz:

  • Válassz közelebbi úticélt

Magyarország remek fekvéssel bír. Akár idehaza, akár a környező országokban, számtalan olyan nyaralási lehetőség vár, ami különleges és könnyedén elérhető néhány órás vonatozással.

  • Meeting helyett telekonferencia

Ha munka ügyben utaznál, fontoljátok meg a telekonferenciát. Rengeteg videokonferencia lehetőség van, amivel összehozható egy valós idejű megbeszélés – környezetszennyezés és költségek nélkül.

  • Gondold át, hogyan repülsz

A villanyvonatok egy főre jutó környezetterhelése nagyjából egyharmada a rövidtávú légi járatoknak, de meglepő módon bizonyos esetekben még autóval is kevésbé káros a közlekedés. Válaszd inkább a vonatot!

A rövid távú járatok átlagosan még károsabbak, mint a hosszú járatok, mert a legnagyobb károsanyag kibocsátás le és felszálláskor történik. Éppen ezért ha mégis repülsz, érdemes inkább közvetlen járatot választani, mert az időveszteség elkerülése mellett nincs még egy környezetszennyezés a le- és felszállásnál.

 

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában.
További információkért kattintson ide: https://www.oney.hu/jogi-tudnivalok