A fizetési moratóriummal és elérhető ajánlatainkkal kapcsolatban minden kapcsolódó, friss információt ezen az oldalon ér el: www.oney.hu/koronavirus

ugyfelszolgalat
telefon
uzenet
youtube
facebook
facebook

A COVID utáni vásárlás világa

Írta: Okos Anna 2021. június 04., 10:19
Értékelés:
(0 szavazat)

Tavaly megnéztük, milyen azonnali hatással volt a COVID a vásárlási szokásainkra. Most, hogy a harmadik hullámon is lassan túl vagyunk, megmutatjuk, azóta mi változott és milyen változások bizonyulnak várhatóan tartósnak.

A pandémia olyan sokkot adott a gazdaságnak, ami nem hasonlítható egyetlen korábbi válsághoz sem, mert hatásmechanizmusa és okai teljesen mások voltak. Éppen ezért van az is, hogy az ebből a sokkból való visszatérés is várhatóan más lesz, mint a korábbi válságok utáni felépülés. Korábban megnéztük, hogyan változott a fogyasztás a vírusválság hatására. Most a McKinsey Global Institute egy rendkívül érdekes tanulmánya alapján megmutatjuk, hogy a felépülés nagy valószínűség szerint milyen forgatókönyv alapján fog lefutni.

A COVID tuti hosszú távú nyerteseiA lakberendezés népszerűsége az egyik olyan trend, ami hosszú távon velünk maradhat.

A tanulmány szerint azok a területek maradnak velünk tartósan, amik kényelmi szempontokat hoztak már meglévő szokásainkba. Ilyen például az online bevásárlás és a virtuális orvos- és kórházlátogatás. Emellett a tanulmány különféle faktorokra alapozva azt jósolja, hogy a lakberendezés, az otthon szépítése is tartósan velünk marad.

Ami várhatóan visszarendeződik majd

Vannak azonban olyan területek, amik szintén óriási előrelépést jelentettek technikai szempontból, ám várhatóan vissza fognak rendeződni. A legnagyobb vesztes ezen a soron a távoktatás. Minden pozitívuma ellenére olyan új jellegű képzési és tanulási forma volt, amivel kevesen tudtak sikerrel barátkozni. A jó hír és komoly vívmány azonban, hogy a digitális eszközök használata a közoktatásban már velünk marad.

Ahol pozitívum a visszarendeződés, az a személyes találkozásra épülő szolgáltatások területe. Várhatóan rövid időn belül visszapattan majd a kereslet az utazások, szépségipari szolgáltatások, a szórakoztatás és a vendéglátás terén a pandémia előtti szintre.

A szépségipari szolgáltatások fogyasztása az egyik első olyan terület, ami visszapattan majd.Mi van a hitelekkel?

Egy másik, frissen publikált felmérés azt mutatja, hogy a magyarok hitelfelvételi kedve az év első negyedében visszatért a válság előtti szintre. A magyarok elsősorban lakásvásárlási vagy lakásfelújítási céllal terveznek hitelt felvenni, de sokan gondolkodnak autóvásárláson is hitelből. A lakásfelújítási célú hitelek népszerűségére egyértelműen nagy hatással vannak azok a kormányzati intézkedések, amik állami támogatást adnak az otthon szépítéséhez.

A jó hír emellett az, hogy egyre többen mondanak le a hitelmoratórium adta halasztásról és a meglévő hitelek törlesztése is emelkedő arányban történik.

Mi mozgatja a változásokat?

A visszarendeződést három dolog mozgatja.

  1. Sok fogyasztás nem történt meg a válság alatt, amire már szükség van és ezt rövidesen pótolni fogják az emberek.
  2. Sokan a krízisre való reagálás során jóval több pénzt halmoztak fel, mint amit egyébként megtakarítottak volna és a felgyülemlett tartalék költése rövidesen megkezdődik.
  3. Az erősödő fogyasztói bizalom és a válság legyűrése iránti optimista kilátások.

 

Ez a három lefordítva annyit jelent, hogy szükség van a költésre, van mit költeni és el is merjük költeni.

A foglalkoztatási adatok pozitív változásával várhatóan azok fogyasztási kedve is felélénkül, akik munkájuk elvesztése miatt kényszerültek halasztani a vásárlásokat.