phonemailmap

A CSR nem játék – vagy mégis lehet az?

A vállalati társadalmi felelősségvállalásról sok dolog eszünkbe jut, de a játék nem tartozik ezek közé. Pedig játékosan még a CSR tevékenységek is jóval hatékonyabbak lehetnek.

A vállalati társadalmi felelősségvállalás nehéz terület. Egyrészt óriási szükség van ezekre a tevékenységekre, mert amellett, hogy pozitívan hatnak a cégekre gazdaságilag, sokszor nagy segítséget jelentenek a helyi közösségeknek és a társadalomnak. A CSR újdonságérzete ugyanakkor erősen fogyóban van, és ezzel együtt kopik a hatása is, ezért a cégeknek új eszközökre van szükségük. Mi lehetne jobb eszköz, mint a játék?

A csapatépítő tevékenységek játékossá tételével nagyban növelhető a hatékonyságuk.A gamifikáció nem légből kapott ötlet

Már évekkel ezelőtt is komoly kutatások folytak a játékos elemek alkalmazásáról a CSR tevékenységekben. Kutatók azt vizsgálták, hogyan lehet a játékot, mint motivációs elemet beemelni az üzleti életbe és a vállalati társadalmi felelősségvállalás különböző területeibe. Azt találták, hogy a gamifikáció egy költséghatékony és rendkívül hatásos eszköz, ami pozitív irányba befolyásolja a munkavállalók és a vásárlók magatartását is. De mit jelent ez a hétköznapokban?

Mitől hat a gamifikáció?

Egy banki ügyfelek bevonásával készült kutatásból az derült ki, hogy a közösségi jellegű játékos applikációk jelentősen növelték a felhasználók közösségérzetét, és ezáltal nagymértékben motiválták a kapcsolódó tevékenységeket.

Ez a gyakorlatban például azt jelenti, hogy ha egy vállalat az energiahatékonyságot tűzi ki CSR célként, akkor egy játékos elemeket, például versenyeket, pontgyűjtést vagy éppen virtuális kupákat tartalmazó applikáció segítségéve motiválni tudja az energiahatékony tevékenységeket. Ilyen lehet a lámpák leoltása, vagy akár a közösségi közlekedés használata.

A gamifikáció a mérhető megtakarítások mellett kiépít egy közösségi érzést, ami csak tovább erősíti a résztvevőkben a játékos feladatok iránti elköteleződést. Ezáltal egy cég óriási hatást tud kifejteni a munkavállalói és a fogyasztói segítségével.

Egészséges életmódot játékosan jutalmazó applikáció segítségével a cég motiválhatja munkavállalóit. A munkavállalókra is hat

A CSR egy másik célja a munkavállalók jól-létének biztosítása. Ez elemi érdeke minden gazdasági társaságnak, hiszen a boldog munkavállaló produktív és lojális, ami minden cég hosszútávú működésének alapja.

Kutatások azt tapasztalták, hogy az erősen versengő munkahelyi kultúrára építő cégeknél a versengés élét erősen tompítják a játékos versenyeztetésre épülő tevékenységek, ugyanakkor a versengést megtartják, ami motiválja az alkalmazottak produktivitását.

A gamifikáció emellett a csapatépítés terén is rendkívül hatékonynak bizonyult, mert közösségi érzést ébresztett azokban, akik egy csapathoz tartoztak a virtuális térben.

Nem utolsó sorban a munkavállalókat a több mozgásra, egészségesebb életmódra motiváló játékos programok hosszú távon egészségesebbé tették a dolgozókat, így növelték a produktivitást és a költséghatékonyságot. Nem véletlen, hogy Magyarországon is igen népszerűek a nagyvállalatoknál a sportbérletek és az egészséges életmódot támogató kezdeményezések.

A gamifikáció a bennünk élő kisgyermeket szólítja meg, és sikerrel épülhet be az élet minden területébe, legyen szó pénzügyekről, tanulásról vagy akár vállalati társadalmi felelősségvállalásról. Ne felejtsünk el játszani!