phonemailmap

Adj új lehetőséget a megunt ruháknak!

Az őszi-téli ruhatár frissítésekor feleslegessé vált ruháknak segítenek új esélyt adni a nagy cégek.

A divat világát rengeteg kritika éri, mikor a fenntarthatósági célokról van szó és nem véletlenül. A ZME Science cikke szerint közel 4000 liter vízre van szükség egyetlen farmernadrág elkészítéséhez, míg az a vásárlóig ér. A farmergyártás emellett köztudottan az egyik legnagyobb karbon lábnyommal rendelkező divatcikk. Mindez csak egyetlen példa annak az évi 93 milliárd (!) köbéter vizet felhasználó divatiparágnak a termékei közül, ami mindannyiunkat kiszolgál ruhaneművel.

Nem csoda hát, ha a nagy divatcégek is érzékelik a nyomást, hogy fenntarthatóbb pályára álljanak, és vállalati társadalmi felelősségvállalásuk jegyében is többféle ilyen kezdeményezést indítottak el. Ma azok közül nézünk meg néhányat, amik minket, fogyasztókat is bevonnak.

Mi lehet egyáltalán a használt ruhákból?A használt ruhák az újraértékesítés mellett is sokféle más módon is kaphatnak második esélyt.

Itthon is ismertek, sőt, közkedveltek a használtruha boltok, amiknek nemzetközi hálózatán keresztül jó minőségű, alig használt ruhák kapnak új esélyt egy másik vásárlónál. Nemcsak a gyorsan változó, aktuális divatot követő darabok találnak így új gazdát, hiszen sokszor csak a ruha első viselésekor derül ki, hogy nem annyira kényelmes, vagy mégsem illik a személyiségünkhöz.

A használtruha boltok mellett azonban számtalan más módja van a textil újrahasznosításának. Értékesítés mellett például kerülhetnek adományként különféle rászorulókat támogató szervezetekhez. Megint másik lehetőség az ipari törlőanyagként történő hasznosításuk. Emellett azonban készülhet belőlük fonal, vagy másfajta textil alapanyag, szőnyeg, de akár ékszereknek is születhetnek belőlük. Az ilyen célra nem használható ruhadarabokat végül elégetve tüzelőanyagot nyerünk, bár ez utóbbit csak kontrollált körülmények között szabad végezni, hiszen másképp rendkívül környezetszennyező.

Egyes bevásárlóközpontok célzottan gyűjtik és szortírozzák a használt vagy megunt ruhákat.Mit tesznek a nagyvállalatok?

A ruhaipari cégek sokféle lépést tettek már a fenntarthatóbb működésre. A vásárlókkal összefogva például több cég célzottan gyűjti a használt vagy megunt ruhákat, hogy közvetlenül tudja támogatni ezek újrahasznosítását valamilyen formában.

Több bevásárlóközpontban például ruhaleadóhely nyílt, ahol egy használtruha lánc bevonásával gyűjtik és szortírozzák a beérkező ruhaneműket. Innen kerülnek közvetlenül újra értékesítésre, adományba vagy ipari felhasználásba, ami a ruhát leadók számára kényelmes és egyszerű megoldás, a leadott termékek útját pedig jelentősen lerövidíti következő célállomásukig.

 

Van olyan divatcég is, amelyik maga gyűjti közvetlenül a leadott ruhákat és egy jelképes kuponnal hálálja meg a vásárlói hozzájárulását a fenntarthatóbb működéshez.

 

Ez mind szép, de…

Ez két apró, kiragadott példa a nagyvállalatok és ruhaipari cégek erőfeszítései közül, amikkel a fenntarthatóbb fogyasztás felé mozdulnak és motiválják vásárlóikat is. Ugyanakkor sok kritika éri ezeket a cégeket, hogy mindez csak PR fogás és többet nyernek, mint amibe számukra ez a tevékenység kerül.

Ebben lehet némi igazság, az azonban biztos, hogy a legkisebb hozzájárulás is segít élhetőbbé tenni a világot, és idővel hasznos rutinokat alakíthat ki az emberekben. Az őszi ruhatárfrissítés előtt nézz körül te is, hogy hol van használtruha befogadó állomás, és támogasd ezt a munkát!