ugyfelszolgalat
telefon
uzenet
youtube
facebook
facebook

  • Iskolakezdés hatékonyan
    Írta: Okos Anna, 2019. augusztus 15., 12:31
    Értékelés:
    (0 szavazat)
    Iskolakezdés hatékonyan

    Augusztus elejétől kezdődően minden szülőnek fejtörést okoz, hogy beszerezze mindazt, ami az iskolakezdéshez szükséges. Lássuk, mi az, ami fontos, és mi az, amitől eltekinthetünk vásárláskor és az előkészületekkor?

    Tovább...

Az Y generáció költi a legtöbb pénzt?

Írta: Okos Anna 2019. április 18., 13:28
Értékelés:
(0 szavazat)

A húszas, harmincas éveiben járó Y generáció jelentős szegmensét képezi a társadalom pénzkereső rétegének. De vajon hogyan és mire költik a bevételüket? Miként viszonyulnak az anyagiakhoz, milyen belső célok vezetik őket? Generációkról szóló sorozatunk 2. része következik.

Sok mindent olvasni és hallani az Y generációról: álmodozók, kreatív problémamegoldók, bizonytalanok, türelmetlenek és egyszerre túl sokat akarnak az élettől… összefoglalónkkal célunk árnyalni ezt a sokszínű képet és körüljárni, hogyan viszonyul az Y generáció az olyan fontos kérdésekhez mint az érték fogalma, a pénz vagy a pénzügyi tudatosság.

Kik az Y generáció tagjai?

Sorozatunk első részében gyors áttekintést nyújtottunk a különböző generációs csoportokról, az ún. Veteránoktól egészen a legfiatalabbakig, az Alfákig. A nemzetközileg elfogadott, bár bizonyos aspektusaiban a mai napig vitatott megközelítés szerint az Y generáció tagjai 1980 és 1999 között születtek. Mindeközben az amerikai terminológia “Millennials” néven hivatkozik rájuk, azaz sok esetben az ezredforduló és az azt követő néhány évben világra jött fiatalokat érti Y generáció alatt.

 

Bárhogyan is nézzük, ezt a korosztályt több közös tényező kapcsolja össze: a robbanásszerű technológiai fejlődésben nőttek fel (tehát már digitális bennszülöttek, nem pedig digitális bevándorlók, mint az X generáció tagjai) és a fogyasztói társadalom nem csak erősen hat rájuk, hanem egyenesen ők alakítják azt. De vajon milyenek az Y-ok közelebbről?Az Y generációt élménykeresés, lendületesség és fejlődési igény jellemzi. Nem minden számukra a pénz!

Álmodozók vagy önmegvalósítók?

Az Y generáció sok szempontból nehéz helyzetben érezheti magát. A szüleitől (főként X generáció) megtanulta, hogy bármit elérhet, ha keményen megdolgozik érte - a gazdasági helyzet és a hihetetlen tempóban változó világ azonban ezt nem mindig támasztja alá. Az Y-okba nevelt erős öntudat, a “különlegesség” érzése éppen ezért egyszerre ad szárnyakat és töri le azokat sikertelenség esetén, amely a robbanásszerű fejlődéshez szokott, gyors eredményekre vágyó fiatalok önbizalmát képes komolyan megtépázni. Emellett jelentős adaptivitás jellemzi őket, így képesek hamar talpra állni és változni a céljaik érdekében. Könnyen és gyorsan szereznek információt, amelyet beépítenek a fejlődésük érdekében. Úgy élnek, hogy tudják, csak magukra és kapcsolati tőkéjükre számíthatnak, bár akadnak köztük sokan, akik Pán Péter-szindrómában szenvedve csak nagyon későn repülnek ki a családi fészekből. Általánosan jellemzi őket a bizonytalanság érzése, mert rendkívül nagy rajtuk a nyomás, a vágy, hogy mindenkinek megfeleljenek: saját szüleiknek, például stabil, jó nevű munkahelyet felmutatva, illetve a kortársaiknak is, akik például szívesen teszik le voksukat start up vállalkozások mellett (bár hasonló félelmekkel küzdenek). Az Y-ok gyakran teszik fel maguknak a kérdést a “pörgésben”, hogy ők mire vágynak, valójában mitől boldogok? Ha a megfejtés elmarad, állandósult szorongással és a burn out szindrómával kell szembenézniük a rohanó “offline” és a gyakran felületes digitális, “online” világban is.   

Y generáció és karrierutak

Az Y generáció tagjainak munkavállalása és munkába állása merőben eltér az X generációétól. Nem elég számukra, ha elolvasnak egy hirdetést, ellenőrzik a cég honlapját. Sokkal inkább a személyes kapcsolatot keresik, megkérdezik az ismerőseiket, tud-e valaki valamit az adott cégről. Nagyon fontos számukra az uralkodó légkör feltérképezése és az, hogy tudnak-e azonosulni a cég profiljával. Gyakran a “munka fogyasztóiként” hivatkoznak rájuk. Fontos számukra a fizetés, de nem elsődlegesen. Sokkal inkább vágynak a szakmai fejlődésre, a karrierépítés lehetőségére, illetve rendkívül erősen igénylik a gyakori visszajelzést. Ragaszkodnak a munka-magánélet egyensúlyhoz. Dinamikusak és célratörőek, nagyon fontos számukra, hogy őszinte lelkesedéssel, küldetéstudattal éljék az életüket minden területen. Rendkívül tanulékonyak, illetve jelenleg ők a legiskolázottabb generáció a munkaerőpiacon.

Érték, pénz, tudatosság - Fogyasztás?

Iskolázottságuk azonban nem feltétlen jelenti azt, hogy az élet többi területén megélt tapasztalatokkal rendelkeznek. A Jófogás és a GKI közös kutatásából kiderült, hogy az Y-ok esetében 30 százalékos a szülőkkel élők aránya, 70 százalékuk küzd az önállóság kihívásaival. Ezt pedig gyakran meg is ünnepli… Bár többségük főiskola, egyetem mellett dolgozik és előfordul, hogy financiális nehézségekbe ütközik a hónap végén, mégsem hajlandó lemondani a szórakozásról. “Az Y generáció esetében, az otthonról való kiszakadással a kiadásaik összetétele és az élethelyzetük jelentősen megváltozik, ugyanakkor a fiatalkori szokásokhoz való ragaszkodásuk megmarad. Miközben az összes válaszadó csupán 20 százaléka költ szórakozásra, legaktívabban ezt az Y generáció teszi, hetente legalább 2 alkalommal, ami duplája mind a Z, mind az X generáció kikapcsolódási gyakoriságának.” - írja a Mindennapi Pszichológia cikke. De mire költenek még?

 

Ha önálló életet élnek, a költéseik jelentős részét a számlák rendezése és az élelmiszerek megvásárlása teszi ki. Az egyszeri kiadásokat tekintve a legszívesebben lakásfelszerelési, lakberendezési tárgyakra fordítják a félretett pénzüket, míg a Z generáció leginkább mobileszközökre költ. A milleniumi generációra jellemző, hogy tárgyak helyett nagyobb számban gyűjtenek élményeket. Pénzük jelentős részét fordítják például utazásra, illetve szívesen adnak ajándékba élményeket, az ajándékozott számára releváns szolgáltatásokat. Az Accenture felmérése szerint a milleniumi generációnak mindezek mellett nagyon fontos szempont a sokszínűség. “A kutatás szerint, azoknál a kiskereskedőknél, akik befogadóbbak és nyitottak a kulturális sokszínűségre – életkor, nem, etnikum, fogyatékosság stb. – szívesebben vásárolnak a fiatalok, így ez a szempont szerepet is játszhat a millenniumi korosztály vásárlási döntéseiben. Az Y generáció tagjai nagyobb valószínűséggel választanak olyan márkát, amelyek reklámjaiban megjelenik az erre vonatkozó nyitottság.”Az Y generáció életének egy jelentős részét online éli, mégis fontosak számára a személyes kapcsolatok.

 

A fentiek alapján egyértelműen látszik, hogy az Y generáció jelentős mértékben fogyaszt, élteti a fogyasztói társadalmat. De vajon hogyan állnak a megtakarítás kérdésköréhez?

 

Az NN Biztosító kutatása szerint “a már önálló háztartásban élő Y-osok 71 százaléka takarít meg havi szinten valamekkora összeget, sőt a generáció 22 százaléka már aktívan félretesz nyugdíjas éveire is. Az Y-generáció tagjai emellett számos egyéb, egymással versengő célra is terveznek takarékoskodni. A megtakarítási célok sorában a tartalékképzés, a lakhatással kapcsolatos témák (vásárlás, felújítás, bútorvásárlás), valamint az autó- vagy motorvásárlás, a nyaralás és a hiteltörlesztés jelenik meg náluk a nyugdíjcélokat megelőzve. Ezzel együtt is ennek a generációnak a 40 százalékánál része a pénzügyi terveknek a nyugdíjaskorra való előtakarékosság.” De vajon az előítéletek ellenére (“két kézzel szórják a pénzt”, “túlköltekezik magukat”, stb.)  miért is lett fontos számukra a megtakarítás képzése? A felmérés szerint azért, mert az Y-generáció 54 százaléka támogatja anyagilag nyugdíjaskorú szüleit. Gondoltad volna, hogy ez az arány az X-generáció esetében csak 36 százalék? “Ezen a téren az Y-osok közül is a 24-34 éves korosztály a legaktívabb: harmaduknak van nyugdíjas szülője, és 69 százalékuk segíti őt anyagilag.”

 

Az Y generáció sztereotípiáit érdemes hát ledönteni, hiszen komoly kihívásokkal küzdő, azonban előre tekintő generációról van szó, akik a megfelelő pénzügyi lépések megtalálása mellett nem csak az anyagi fejlődés célját tartják szem előtt, hanem az önmegvalósítást, az egyensúly megtalálását és a folyamatos fejlődést.

 

További források

CVonline

 

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában.
További információkért kattintson ide: https://www.oney.hu/jogi-tudnivalok