ugyfelszolgalat
telefon
uzenet
youtube
facebook
facebook

  • A pénz párkapcsolati tabu?
    Írta: Okos Anna, 2019. máj. 22., 12:42
    Értékelés:
    (0 szavazat)
    A pénz párkapcsolati tabu?

    A jó párkapcsolat titka a külön fürdőszoba, állítják viccesen a kapcsolatban élők. Valójában azonban a leggyakrabban felmerülő konfliktusforrás a pénz, illetve ennek kezelése, a költségek elosztása és a spórolás kérdése. Vajon valóban párkapcsolati tabu a pénz?

    Tovább...

Az Y generáció költi a legtöbb pénzt?

Írta: Okos Anna 2019. április 18., 13:28
Értékelés:
(0 szavazat)

A húszas, harmincas éveiben járó Y generáció jelentős szegmensét képezi a társadalom pénzkereső rétegének. De vajon hogyan és mire költik a bevételüket? Miként viszonyulnak az anyagiakhoz, milyen belső célok vezetik őket? Generációkról szóló sorozatunk 2. része következik.

Sok mindent olvasni és hallani az Y generációról: álmodozók, kreatív problémamegoldók, bizonytalanok, türelmetlenek és egyszerre túl sokat akarnak az élettől… összefoglalónkkal célunk árnyalni ezt a sokszínű képet és körüljárni, hogyan viszonyul az Y generáció az olyan fontos kérdésekhez mint az érték fogalma, a pénz vagy a pénzügyi tudatosság.

Kik az Y generáció tagjai?

Sorozatunk első részében gyors áttekintést nyújtottunk a különböző generációs csoportokról, az ún. Veteránoktól egészen a legfiatalabbakig, az Alfákig. A nemzetközileg elfogadott, bár bizonyos aspektusaiban a mai napig vitatott megközelítés szerint az Y generáció tagjai 1980 és 1999 között születtek. Mindeközben az amerikai terminológia “Millennials” néven hivatkozik rájuk, azaz sok esetben az ezredforduló és az azt követő néhány évben világra jött fiatalokat érti Y generáció alatt.

 

Bárhogyan is nézzük, ezt a korosztályt több közös tényező kapcsolja össze: a robbanásszerű technológiai fejlődésben nőttek fel (tehát már digitális bennszülöttek, nem pedig digitális bevándorlók, mint az X generáció tagjai) és a fogyasztói társadalom nem csak erősen hat rájuk, hanem egyenesen ők alakítják azt. De vajon milyenek az Y-ok közelebbről?Az Y generációt élménykeresés, lendületesség és fejlődési igény jellemzi. Nem minden számukra a pénz!

Álmodozók vagy önmegvalósítók?

Az Y generáció sok szempontból nehéz helyzetben érezheti magát. A szüleitől (főként X generáció) megtanulta, hogy bármit elérhet, ha keményen megdolgozik érte - a gazdasági helyzet és a hihetetlen tempóban változó világ azonban ezt nem mindig támasztja alá. Az Y-okba nevelt erős öntudat, a “különlegesség” érzése éppen ezért egyszerre ad szárnyakat és töri le azokat sikertelenség esetén, amely a robbanásszerű fejlődéshez szokott, gyors eredményekre vágyó fiatalok önbizalmát képes komolyan megtépázni. Emellett jelentős adaptivitás jellemzi őket, így képesek hamar talpra állni és változni a céljaik érdekében. Könnyen és gyorsan szereznek információt, amelyet beépítenek a fejlődésük érdekében. Úgy élnek, hogy tudják, csak magukra és kapcsolati tőkéjükre számíthatnak, bár akadnak köztük sokan, akik Pán Péter-szindrómában szenvedve csak nagyon későn repülnek ki a családi fészekből. Általánosan jellemzi őket a bizonytalanság érzése, mert rendkívül nagy rajtuk a nyomás, a vágy, hogy mindenkinek megfeleljenek: saját szüleiknek, például stabil, jó nevű munkahelyet felmutatva, illetve a kortársaiknak is, akik például szívesen teszik le voksukat start up vállalkozások mellett (bár hasonló félelmekkel küzdenek). Az Y-ok gyakran teszik fel maguknak a kérdést a “pörgésben”, hogy ők mire vágynak, valójában mitől boldogok? Ha a megfejtés elmarad, állandósult szorongással és a burn out szindrómával kell szembenézniük a rohanó “offline” és a gyakran felületes digitális, “online” világban is.   

Y generáció és karrierutak

Az Y generáció tagjainak munkavállalása és munkába állása merőben eltér az X generációétól. Nem elég számukra, ha elolvasnak egy hirdetést, ellenőrzik a cég honlapját. Sokkal inkább a személyes kapcsolatot keresik, megkérdezik az ismerőseiket, tud-e valaki valamit az adott cégről. Nagyon fontos számukra az uralkodó légkör feltérképezése és az, hogy tudnak-e azonosulni a cég profiljával. Gyakran a “munka fogyasztóiként” hivatkoznak rájuk. Fontos számukra a fizetés, de nem elsődlegesen. Sokkal inkább vágynak a szakmai fejlődésre, a karrierépítés lehetőségére, illetve rendkívül erősen igénylik a gyakori visszajelzést. Ragaszkodnak a munka-magánélet egyensúlyhoz. Dinamikusak és célratörőek, nagyon fontos számukra, hogy őszinte lelkesedéssel, küldetéstudattal éljék az életüket minden területen. Rendkívül tanulékonyak, illetve jelenleg ők a legiskolázottabb generáció a munkaerőpiacon.

Érték, pénz, tudatosság - Fogyasztás?

Iskolázottságuk azonban nem feltétlen jelenti azt, hogy az élet többi területén megélt tapasztalatokkal rendelkeznek. A Jófogás és a GKI közös kutatásából kiderült, hogy az Y-ok esetében 30 százalékos a szülőkkel élők aránya, 70 százalékuk küzd az önállóság kihívásaival. Ezt pedig gyakran meg is ünnepli… Bár többségük főiskola, egyetem mellett dolgozik és előfordul, hogy financiális nehézségekbe ütközik a hónap végén, mégsem hajlandó lemondani a szórakozásról. “Az Y generáció esetében, az otthonról való kiszakadással a kiadásaik összetétele és az élethelyzetük jelentősen megváltozik, ugyanakkor a fiatalkori szokásokhoz való ragaszkodásuk megmarad. Miközben az összes válaszadó csupán 20 százaléka költ szórakozásra, legaktívabban ezt az Y generáció teszi, hetente legalább 2 alkalommal, ami duplája mind a Z, mind az X generáció kikapcsolódási gyakoriságának.” - írja a Mindennapi Pszichológia cikke. De mire költenek még?

 

Ha önálló életet élnek, a költéseik jelentős részét a számlák rendezése és az élelmiszerek megvásárlása teszi ki. Az egyszeri kiadásokat tekintve a legszívesebben lakásfelszerelési, lakberendezési tárgyakra fordítják a félretett pénzüket, míg a Z generáció leginkább mobileszközökre költ. A milleniumi generációra jellemző, hogy tárgyak helyett nagyobb számban gyűjtenek élményeket. Pénzük jelentős részét fordítják például utazásra, illetve szívesen adnak ajándékba élményeket, az ajándékozott számára releváns szolgáltatásokat. Az Accenture felmérése szerint a milleniumi generációnak mindezek mellett nagyon fontos szempont a sokszínűség. “A kutatás szerint, azoknál a kiskereskedőknél, akik befogadóbbak és nyitottak a kulturális sokszínűségre – életkor, nem, etnikum, fogyatékosság stb. – szívesebben vásárolnak a fiatalok, így ez a szempont szerepet is játszhat a millenniumi korosztály vásárlási döntéseiben. Az Y generáció tagjai nagyobb valószínűséggel választanak olyan márkát, amelyek reklámjaiban megjelenik az erre vonatkozó nyitottság.”Az Y generáció életének egy jelentős részét online éli, mégis fontosak számára a személyes kapcsolatok.

 

A fentiek alapján egyértelműen látszik, hogy az Y generáció jelentős mértékben fogyaszt, élteti a fogyasztói társadalmat. De vajon hogyan állnak a megtakarítás kérdésköréhez?

 

Az NN Biztosító kutatása szerint “a már önálló háztartásban élő Y-osok 71 százaléka takarít meg havi szinten valamekkora összeget, sőt a generáció 22 százaléka már aktívan félretesz nyugdíjas éveire is. Az Y-generáció tagjai emellett számos egyéb, egymással versengő célra is terveznek takarékoskodni. A megtakarítási célok sorában a tartalékképzés, a lakhatással kapcsolatos témák (vásárlás, felújítás, bútorvásárlás), valamint az autó- vagy motorvásárlás, a nyaralás és a hiteltörlesztés jelenik meg náluk a nyugdíjcélokat megelőzve. Ezzel együtt is ennek a generációnak a 40 százalékánál része a pénzügyi terveknek a nyugdíjaskorra való előtakarékosság.” De vajon az előítéletek ellenére (“két kézzel szórják a pénzt”, “túlköltekezik magukat”, stb.)  miért is lett fontos számukra a megtakarítás képzése? A felmérés szerint azért, mert az Y-generáció 54 százaléka támogatja anyagilag nyugdíjaskorú szüleit. Gondoltad volna, hogy ez az arány az X-generáció esetében csak 36 százalék? “Ezen a téren az Y-osok közül is a 24-34 éves korosztály a legaktívabb: harmaduknak van nyugdíjas szülője, és 69 százalékuk segíti őt anyagilag.”

 

Az Y generáció sztereotípiáit érdemes hát ledönteni, hiszen komoly kihívásokkal küzdő, azonban előre tekintő generációról van szó, akik a megfelelő pénzügyi lépések megtalálása mellett nem csak az anyagi fejlődés célját tartják szem előtt, hanem az önmegvalósítást, az egyensúly megtalálását és a folyamatos fejlődést.

 

További források

CVonline

 

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában.
További információkért kattintson ide: https://www.oney.hu/jogi-tudnivalok