MI a kereskedelem szolgálatában
Webes ajánlatok testre szabása, hangvezérlésű vásárlások, vásárlói mozgás és érzelmek figyelése a boltban – ezek mind olyan szolgáltatások, amikkel az MI már szerves részévé vált a vásárlók követésének az elmúlt évek alatt. Ez a trend pedig nem fordul meg egyhamar, hiszen a nagy tech óriáscégek, mint a Google, Apple, Facebook Amazon és Microsoft (együttesen csak GAFAM) folyamatosan a határokat feszegetik, Amazon és Alibaba pedig vezetik a trendet.
Mikor az MI megtalálja, amit keresel
Képzeld csak el, milyen lenne, ha kint mászkálsz a városban és meglátsz valakinél egy táskát, vagy cipőt, ami megtetszik, de nem ismered fel a márkáját. Nehéz, ha nem lehetetlen feladat később megtalálni a terméket úgy, hogy beírod a keresőbe: „laza zöld sportcipő”, vagy „csinos kék táska” – hacsak nem fényképezted le. A kép alapján hasonló termék keresése segíthet.
Az Alibaba fejlesztette ki azt a bővítményt, amit a keresődhöz adva megtalálhatod a terméket, vagy valami hasonlót az Alibaba oldalán. Az MI, ami a funkciót hajtja, a másodperc tört része alatt képes azonosítani a terméket a képen, felmérni a tulajdonságait és az oldal többmillió terméke és boltja között megkeresni a terméket. A bővítményre hamar rátaláltak a divatrajongók mellett a drop shipping cégek üzemeltetői is, akik a segítségével hatékonyan kereshetik a legfrissebb trendeket és a legjobb árakat. De mi van akkor, ha az álomtermék még nem létezik?
Mi lenne, ha az MI létre tudná hozni a terméket, amire mindig is vártál?
Álmodtál már valaha egy kabátról unikornis fejjel, vagy a neveddel a hátán nagy, fényes betűkkel? Vagy kerestél már sima, egyszerű fekete nadrágot, ami tökéletesen áll slim és normál verzióban is? Az Amazon tudja a választ! Jeff Bezo cége most is az élen jár és kifejlesztett egy olyan MI applikációt, ami képes leírás alapján képeket létrehozni. A célja, hogy segítse a vásárló keresését azáltal, hogy vizuálisan megjeleníti a terméket, amit keres.
A megoldás alapja a GAN (generative adversarial network), két mesterséges intelligencia rendszert versenyeztet, amik két technológiát ötvöznek: az egyik már létező termékeket keres, a másik pedig létrehozza azokat. Jelenleg a technológia csak nadrágokat és rövidnadrágokat tud kreálni, valamint a színeiket és a nemet tudja változtatni, de a jövőben új elemekkel gazdagodhat. Elképzelhető, hogy az internetes keresések nagyságrendje alapján az MI akár személyre szabott gyártást is elindíthat és ezzel korábban nem látott termékeket és trendeket hoz létre. Az MI szintet léphet és akár a jövő tervezőjévé válhat, aki soha nem fogy majd ki az ötletekből.
Ami a lényeg
A vizuális MI technológia folyamatos fejlesztésével a kereskedelmi óriások egyre könnyebbé teszik a vásárlást világszerte, de a fejlesztéseikkel a drop shipping platformok használatát is nagyban megkönnyítik. Ezzel pedig egyaránt nyernek a kereskedők és a vásárlók is.