A bérlés és előfizetés jót tesz a bolygónak és a pénztárcádnak is
Használni vagy birtokolni? Ez a kérdés az utóbbi időben sok szektorban előkerült. A fogyasztók egyre óvatosabbá válnak a költéseikkel és egyre tudatosabbak lesznek környezetvédelmi kérdésekben. Most azonban új módszer kínálkozik, aminek segítségével a vásárlók megkapnak mindent, amire csak szükségük van, ráadásul a legjobb áron. Tehetik mindezt úgy, hogy csökken az otthon használt holmik és a világban keringő termék száma. Legyen szó mosógépről vagy nyomtatótól, esetleg autógumiról, már egyáltalán nem csak a vásárlás az egyetlen opció. Gyártóknak és kereskedőknek is megtetszett már az ötlet és szívesen kérnek segítséget ennek a gazdasági modellnek a felállításában saját cégüknél is.
Lizee, a startup, ami mindenkit rávesz az előfizetésre
A Lizzee-nél hisznek benne, hogy a bérlés és előfizetés a jövő útja. A francia startup lelke a két alapító, Anna Balez és Tanguy Frécon, akik az év elején indították útnak a vállalkozásukat azzal a céllal, hogy a nagy kereskedelmi óriásokat előfizetés alapú bérlő cégekké alakítsák át. Létrehoztak egy rendszert, ami abban segíti a vállalatokat, hogy alig 9 hónap alatt felállítsák és elindítsák a saját bérlés alapú üzletüket.
A Lizzee mindenről gondoskodik a szoftvertől kezdve a raktározásig és a logisztikai folyamatokig lehetővé téve a kereskedőknek, hogy kipróbálják és kitanulják az új modellt, mielőtt széles körben bevezetik. A rendszer olyannyira működik, hogy áprilisra már 1 millió eurót gyűjtöttek és azóta már egy sor projektet el is indítottak. A Lizzee már megnyerte magának a Kipling nevű bőröndgyártót és még a Decathlont is, ami bicikliken és hegymászó felszerelésen tesztelné a rendszert.
Tényleg jobb az előfizetés, mintha vásárolnál?
Úgy tűnik, a nagy márkák így látják. A bérlés egyre szimpatikusabb opció a vásárlóknak, azon belül is az ezredforduló környékén születettek számára. Emellett azonban a cégek számára is vonzó lehet, mivel a segítségével növelhetik a bruttó árrést és ezzel nyereségesebbé tehetik a gyártást.
Vegyünk egy terméket, amit 10 egységbe kerül előállítani és 50-ért adják el. A bruttó árrés 40. Vegyük ugyanezt a terméket, állítsuk elő 10-ért, béreljük ki húsz alkalommal 10 egységért, és a bruttó árrés máris 190! Természetesen a valóságban bérleti és előfizetéses rendszerek másféle logisztikát kívánnak (mikor és hogyan hozzák vissza, karbantartás, tisztítás, javítás). Mégis a jövőben jó eséllyel lehet a bérlés a vásárlások alternatívája, ami végül átalakíthatja a tulajdonhoz fűződő viszonyunkat is.
A legfontosabb
Miért vásárolnánk termékeket, amiket alig használunk és rövid időn belül feleslegessé válnak? Mutatkoznak a jelei, hogy a jövőben a vásárlás helyett bérelni fogunk még olyan kereskedőktől is, akik ma még nem vezették be ezt a gazdasági modellt.