Vásárolni egy vezető nélküli autóban?
Már magyar startup cég is kínál olyan automatizált fizetési megoldást, ami a rendszámfelismerés segítségével teszi lehetővé a fizetést számos parkolóházban Budapest és Debrecen területén. Hasonló elven működő megoldások vannak Spanyolországban és Portugáliában, ahol a tankolásért lehet rendszámtába felismerő rendszeren keresztül automatikusan fizetni. Ez a terület megállíthatatlanul fejlődik. A BMW 2019 végén mutatta be új szolgáltatását, ami lehetővé teszi, hogy a vezető nélküli autóikban az amerikai online ételrendelő platformról, az OLO-ról rendeljük ételt. Egy okos interfész a korábbi kedvencek és rendelések alapján javasol rendelést, amit néhány egyszerű kattintással választani vagy változtatni tudunk. Az autó navigációs rendszere pedig ennek alapján kikalkulálja az optimális útvonalat a rendelés felvételéhez. De mindez csak a kezdet.
A vezető nélküli autók egyre személye szabottabb élményt nyújtanak
A BYTON nevű, elektromos autók gyártására szakosodott kínai autógyártó cég kifejlesztett egy olyan autót, aminek a teljes műszerfalát egy 121 cm-es képernyő alkotja. A képernyőn filmet lehet nézni, üzeneteket olvasni és internetezni. A leghihetetlenebb mégis az, hogy minden szolgáltatásához a fedélzeti arcfelismerő rendszert használja, hogy az utasok számára a legtestreszabottabb szolgáltatást nyújtsa. A biztonság érdekében természetesen ezeket a szolgáltatásokat vezetés közben nem lehet használni, de lehet, hogy a jövőben a vezetőknek nem is kell majd az útra koncentrálniuk. Olyan ugrásokkal halad a vezető nélküli technológia, hogy néhány biztosítótársaság inkább hagyatkozik az autó intelligens rendszereire a biztosítási díj megállapításánál, mint a vezetőre.
Lesz még értelme, hogy autónk legyen?
Többé már nem az a kérdés, hogy lesznek-e vezető nélküli autók, hanem sokkal inkább az, hogy mikortól lesznek elérhetőek? A Google leszögezte, hogy nem kíván az autógyártásba beszállni, de kitűzött egy másik célt. Egyik leányvállalatán, a WAYMO-n keresztül inkább a vezető nélküli technológia éllovasa akar lenni. WAYMO azt állítja, hogy a Google autó élő forgalomban már sikeresen lefutott 16 millió kilométert, és további több, mint 10 milliárd virtuális kilométert is a laboratóriumokban. Ezeken keresztül akarják tesztelni és részleteiben megérteni a való életben útközben előforduló helyzetek természetét, mielőtt a tömeggyártás megkezdődik. Az is lehet hát, hogy a jövőben a vezetés nem fog a napi tevékenységeink közé tartozni. Ezzel viszont valószínűleg annak az öröme is elpárolog, hogy autótulajdonosok legyünk.
Mindebből a legfontosabb
A vezető nélküli autók már köztünk járnak. Lehet, hogy még finomítani kell a technológián és áthidalni a biztonsági és jogi akadályokat, de kétségtelen, hogy a jövőben a vezető nélküli autók mindennapjaink részei lesznek. Míg mi várunk, a gyártók és a GAFAM cégek innovációi már versengenek, hogy radikálisan átalakítsák számunkra a vezetés élményét.