A fizetési moratóriummal és elérhető ajánlatainkkal kapcsolatban minden kapcsolódó, friss információt ezen az oldalon ér el: www.oney.hu/koronavirus

ugyfelszolgalat
telefon
uzenet
youtube
facebook
facebook

Fenntartható-e az autózás?

Írta: Okos Anna 2022. január 07., 16:34
Értékelés:
(0 szavazat)

A globális felmelegedésre kevésbé gondolunk a tél derekán, pedig a karácsonyi rekord meleg is figyelmeztető jel. Lehet-e és ha igen, hogyan lehet fenntarthatóvá tenni az autózást?

 Sorra dőlnek meg a melegrekordok itthon és világszerte, ami aggasztó figyelmeztetés. Ugyanakkor a világ országai által a klímacsúcson tett hangzatos vállalások nem, vagy kis mértékben teljesülnek. Az Európai Parlament honlapján található adatok szerint Európa sem jár élen az üvegházhatásért felelős széndioxid kibocsátás csökkentésében. Mindeközben a közlekedés során kibocsátott széndioxid miatt leginkább felelős autók száma rekord magasságokban jár. A jó hír, hogy apró lépésekben ugyan, de megkezdődtek a változások.

A közúti közlekedésen belül az autók a leginkább felelősek a széndioxid kibocsátásért.Mi okozza a problémát?

Az Európai Parlament adatai szerint az EU területén a közlekedésből származó széndioxid kibocsátásáért 72%-ban a közúti forgalom a felelős. Ezen belül az autók részesedése 60,7%. Összehasonlításul: a vasúti közlekedés a széndioxid kibocsátás alig fél százalékát adja.

Csak Magyarországon az elmúlt 15 évben 43 ezerről 81 ezerre nőtt a gépkocsik száma, ami közel 100%-os növekedés. Ilyen arányú növekedés mellett nem csoda, hogy az EU széndioxid kibocsátás csökkentésére vonatkozó célkitűzése komoly veszélyben van.

 

Az elektromos autó lehet a megoldás?

Az EV-Volumes.com oldal adatai alapján tavaly év vége felé a villannyal hajtott autók száma elérte a 10 milliót a világban, ugyanakkor ez még mindig csak 0,8%-a a világ közútjain gördülő járműveknek. Az átállás üteme ugyanakkor egyre gyorsul. Tavaly közel 50%-os növekedés történt az elektromos autók számában Magyarországon, és az EU 6 országában is elérte már a 20%-ot a hálózatról tölthető autók piaci részesedése.

Az elektromos autóknak viszont jelenleg még mindig komoly korlátaik vannak, aminek leküzdése nélkül nem lehet megfelelő ütemben átállni a villamos meghajtású közlekedésre. Szerencsére vannak márAz elektromos autók működéséhez szükséges áramfejlesztést napelemek is támogatják. ötletek.

Érdekes új próbálkozások

Az elektromos autók hatótávolságának növelésére vannak érdekes próbálkozások, amik már gyártási fázisban járnak. A holland Lightyear nevű cég egy olyan elektromos autón dolgozik, aminek kapacitását napelemekkel bővítenék.

A kiváló aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkező járművet ötször kevesebb alkalommal kell majd tölteni, mint egy sima elektromos autót. Ez egyötödére csökkenti az elektromos autók használata során keletkező környezetterhelést és egyben jelentősen csökkenti az elektromos autók elterjedésének legnagyobb gátját, a töltési gyakoriságot.

Nem mindenre van válasz

Sajnos az elektromos autók nem jelentik minden probléma megoldását. A gyártásuk ugyanis kevésbé környezetkímélő, mint a hagyományos járműveké és a hajtásukhoz használt elektromosság előállításának függvénye, hogy a használatuk ténylegesen mennyire környezetkímélő.

Azonban ha egészében nézzük egy villanyautó környezetterhelését a gyártástól a bontásukig, akkor még így is jóval kisebb, mint egy benzines vagy dízel autónak. Emellett pedig ha a hatótávukat napelemekkel növeljük és a hajtásukhoz felhasznált villamosenergiát megújuló erőforrásokból nyerjük, akkor az autózást fenntarthatóvá tehetik a jövőben is.