A 2000-es évek eleje óta erősödik a trend, hogy a vásárlók egyre tudatosabban keresik az információt a megvásárolni kívánt termékekkel kapcsolatban. Ez praktikusan annyit jelent, hogy mielőtt veszünk egy új mosógépet, felmegyünk a netre és alaposan körülnézünk, hogy milyen készülékek érhetőek el, milyen áron és a közösségi média platformokon milyen vélemények keringenek róla. Az azonban már más kérdés, hogy a tényleges vásárlások milyen formában zajlanak le.
Magyarország az E-commerce Europe 2019-es adatai alapján sereghajtó Európában az online kereskedelemben a GDP arányos vásárlás tekintetében. Ez a helyzet várhatóan változott 2020-ban, de bizonyos trendek nem maradtak tartósak.
Erősödő e-kereskedelem
A KSH adatai szerint az e-kereskedelem vírus nélkül is erősödött eddig mintegy 30-40%-kal negyedévente, ami a tavalyi második negyedévben megduplázódott úgy, hogy a korábbi évek kiskereskedelmi bővülése 10%-ról alig 3%-ra esett vissza. A költések hozzávetőlegesen 10%-a történik online.
Robbantott a vírus
A tavaszi COVID hullám aztán jelentős mértékben átrajzolta a térképet az e-kereskedelem terén, ám a változások egy része nem maradt tartós.
Az élelmiszervásárlások márciusban a korábbi év azonos időszakához képest 5%-kal nőttek, ám nyárra visszatértek az előző évi arányokhoz és még szeptemberben is ott maradtak. A drogéria és háztartási cikkek online vásárlása ugyanakkor a tavaszi pánikhullám után is stabilan megmaradt. A melegétel rendelés az egyik nyertese a tavaszi időszaknak, mert az első hullám alatt tapasztalt 6%-os bővülését egy nyári enyhe visszaesés után ősszel újra tartani tudta.
Fizetési szokások lassú változása
Magyarország híresen ragaszkodik a készpénzfizetéshez és ezen a vírusok sem tudnak sokat változtatni, hiszen még a kiszállításoknál is képesek vagyunk készpénzzel fizetni. Ezek a szokások mutatnak némi elmozdulást, de igen lassan. Az inkább/kizárólag készpénz fizetők aránya tavaly óta változatlan és csak az elektronikus fizetés felé némiképpen nyitottak aránya növekedett. Remélhetőleg ezen valamit javítani fog az a január 1-vel bevezetett intézkedés, hogy minden boltban biztosítani kell az elektronikus fizetést valamilyen formában.ű
Házhozszállítási trendek
A házhozszállításban eddig is a futárszolgálatok taroltak. Ez tovább erősödött a tavaszi hullám hatására és nem változott ősszel sem. A második legnépszerűbb átvételi módnak megmaradt a csomagautomatákon keresztüli kézbesítés, míg a postai kiszállítás aránya stagnál, és a bolti átvétel csökken. Ez azt mutatja, hogy a korábbi trendek nem változtak, csak némiképpen erősödtek a vírus hatására.
Mi várható idén?
A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a tavaszi vészhelyzet és a korlátozások komoly hatással voltak az e-kereskedelem bővülésére, de ezek a trendek sok téren nem maradtak tartósak, ideértve a fizetési és az átvételi módokat is. Meglepő módon a vásárlási szokásaink változása igen lassú, és ezen még egy világjárvány sem tudott érdemben módosítani.