ugyfelszolgalat
telefon
uzenet
youtube
facebook
facebook

  • A pénz párkapcsolati tabu?
    Írta: Okos Anna, 2019. máj. 22., 12:42
    Értékelés:
    (0 szavazat)
    A pénz párkapcsolati tabu?

    A jó párkapcsolat titka a külön fürdőszoba, állítják viccesen a kapcsolatban élők. Valójában azonban a leggyakrabban felmerülő konfliktusforrás a pénz, illetve ennek kezelése, a költségek elosztása és a spórolás kérdése. Vajon valóban párkapcsolati tabu a pénz?

    Tovább...

Mire költi a pénzét a Z generáció?

Írta: Okos Anna 2019. április 30., 09:44
Értékelés:
(0 szavazat)

Kíváncsi vagy, mi jellemzi a húszas éveiben járó Z generációt a hétköznapokban a pénzköltési szokásaik alapján? Minden generáció sajátságos jellemzőkkel bír, amelyeknek megértéséhez fontos belülről megismerni a mozgatórugókat. Tudj meg többet a Z generáció motivációiról!

Háromrészes sorozatunkban arra kerestük a választ, hogy milyenek az X generáció pénzköltési szokásai, valamint körbejártuk azt a témát is, hogyan viszonyulnak a pénzhez az Y generáció tagjai. Ezúttal arra igyekszünk rávilágítani, mire költi a pénzét a Z generáció. Előtte azonban ismerd meg őket közelebbről!

Kik a Z generáció tagjai?

A tudomány általános álláspontja szerint az 1995 és 2010 között születettek alkotják a Z generációt. A kutatók egy új típusú nemzedékként tartják számon őket (gyakran hivatkozva rájuk digitális nemzedékként), hiszen ők nem digitális bevándorlók, mint az X és Y generáció, hanem Marc Prensky amerikai író megfogalmazása szerint már “digitális bennszülöttek”, akik számára a mindennapok szerves részét képezi a web 2.0 (közösségi média oldalak), az okostelefonok és más digitális, kommunikációs eszközök, alkalmazások, amelyeket készség szinten használnak egészen apró gyermekkoruktól. A többi generációhoz viszonyítva a Z generáció a legkisebb létszámú, azonban a legmagasabban képzett csoport. Minden eddigi generációhoz képest ők nevelkednek a legkisebb családokban, őket nevelik a legidősebb anyák, illetve ők rendelkeznek várhatóan a leghosszabb élettartammal. Nem meglepő hát, hogy az előző generációkkal kapcsolatban bizonyos szituációkban szakadéknyi távolságot érzékelnek, ami azonban sokkal inkább lehetőség, mint kudarc, hiszen mindig van mit tanulnunk egymástól.

Z generáció és a vásárlási szokások

A generációs különbségek olykor nehézségeket teremtenek az idősebbekkel való kapcsolattartásban, hiszen gyakran más és más az eszköztár, amit erre korcsoportonként használunk. A korábban született generációs csoportok hajlamosak elítélni a digitális kapcsolattartás mértékét és színtereit, amely konfliktus forrás, hiszen mindez a Z generáció számára napi szinten megélt valóság és hiteles módszer. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a Z generáció élettere jelentős részben digitális, amelyben ők a kiterjesztett valóságot látják, nem pedig az elszemélytelenedő kapcsolattartás veszélyeit. Ez vajon valóban fenyegeti őket? Mindez relatív.

Digitális nemzedék a való életben

Generáció talán még sosem volt ennyire egyforma világszerte, mint amilyen a Z, ez pedig a globalizációnak, valamint ebből adódóan a közös világnyelv, az angol ismeretének köszönhető. A fiatalok ugyanazokat a zenéket hallgatják, ugyanazokat a tartalmakat követik az interneten, ugyanazok hatnak rájuk. Érdekes tény, hogy már egyre kevésbé vesznek tévét, az okoseszközökön kívül kevés ilyen jellegű tárgyi dologra költenek. Inkább utazásokat, élményeket gyűjtenek, olyan dolgokat, amelyek alapvetően meghatározzák őket és segítenek kibontani a személyes identitásukat. A márkákban is, amelyekre költenek az önkifejezés lehetőségét látják, legfeljebb anyagi helyzetükből adóan jellemzi őket mindebben regionális különbség.

 

Az Új Nemzedék központ 2017-es kutatása szerint “2012 óta 54%-ra emelkedett a dolgozó fiatalok száma, tehát sokkal több fiatal dolgozik és van rendszeres jövedelme, mint az elmúlt öt évben. A kutatásból az is jól kirajzolódott, hogy a pályakezdők fele nettó 200 ezer forintot vár el kezdőfizetésként, ami mondjuk egy informatikai vagy mérnöki pályán teljesen reális, sőt még magasabb is lehet.” - írják.

 

A pénz tehát fontos a Z generáció számára is, azonban igazán az általa kialakítható (élet)stílus izgatja őket. Számukra a kevesebb sokszor több. Mivel átélték - bár tudatosságuk és életkoruk függvényében eltérő módon - a gazdasági válságot, abban a korszakban nőttek fel, amikor “menő” dolognak számított pénzt megtakarítani azzal, hogy olcsón vásároltak. Nagyon odafigyelnek az érték-ár arányra, a többletszolgáltatásokra, például az ingyenes házhozszállításra, amikor online vásárolnak. Gyakran ők irányítják a szüleik vásárlását is, jobb, olcsóbb alternatívára hívva fel a figyelmüket, amely az Y generációra nem volt igazán jellemző. Minden különbség ellenére sokan egy kalap alá veszik ezt a két generációt. Vajon ennek van alapja?

 

Online vásárlás, digitális megoldások és árérzékenység jellemző a Z generációra.

Az Ernst & Young tanulmányában többek között ezt kutatta 2016-ban. Felmérést készített az Y és Z-generáció közötti eltérésekről, 1000 felnőtt és 400 kamasz (Z generáció) megkérdezésével. A Z generáció tagjai közül 49% vásárolt havonta legalább egyszer online, míg az egyre stabilabb anyagi háttérrel rendelkező Y generáció esetében ez az arány 74% volt. Ez a szám azóta nőtt, hiszen a Z generáció egy része már kilépett a munkaerőpiacra. A kutatás szerint a Z generáció tagjai 63%-ban időspórolás miatt vásároltak, valamint azért, mert 53%-uk szerint jobb volt a választék, 34%-ban pedig amiatt, mert neten összerendezettebb a kínálat, könnyebb a böngészés, mint a boltban. A felmérés szerint a Z-generációra másként hatnak a kuponok és az akciók is; míg a megkérdezett Y-ok 74%-ban felkeresnek emiatt egy értékesítő weboldalt, addig a Z generációból csak 46%-ban. Ez is igazolja, hogy az ár nem mindent eldöntő egy Z generációs életében, bár kétségkívül fontos szempont.

Pénzügyi tudatosság

Egy, a Pénzügyi Szemlében publikált 2019-es tanulmány szerint az Y és Z generációs fiatalok “...a legfontosabb szempontnak a pénz biztonsági szerepét, hosszú távú értékét tartották: az állították, hogy a pénz biztonságérzetet ad és a pénz érdemes megtakarítani. Ezzel szemben azok az állítások, miszerint a pénz által több barátot lehet szerezni, vagy, hogy a pénz által értékesebbé válik az ember, nem voltak jellemzőek rájuk.” Mindemellett a kutatásból kiderült, hogy a két generáció tagjai nem bíznak a pénzügyi termékekről szóló reklámokban. A pénzgazdálkodás terén pedig a biztonságra törekvés a jellemző rájuk, azaz “...törekszenek a megtakarításra, mely magatartásmintát a legtöbben otthonról hozott szülői példaként követnek. Innen hozzák a kockázathoz való viszonyukat is.” Tehát az Y és a Z generációra is jellemző, hogy bizalmatlan fogyasztó, aki azonnali megoldásokhoz szokott, ugyanis - különösen a Z generáció - ebben nőtt fel. Pontosan tudja, hogy amit szeretne, azt hol és hogyan keresse, illetve tisztában van azzal is, hogy megannyi márka versenyez a kegyeiért. Nagyon fontos, hogy a jelen és a jövő fogyasztójaként számon tartott Z generáció éppen ezért felépítse magában a pénzügyi tudatosságot és megtalálja a számára megbízható pénzügyi megoldásokat, amelyek segíthetik rövid, közép és hosszú távú terveit is.

Forrás:

CVonline.hu

Újnemzedék.hu

Mantamarketing.hu

Pénzügyi Szemle

 

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában.
További információkért kattintson ide: https://www.oney.hu/jogi-tudnivalok