A felvezető időben a karácsony körüli időszakhoz mérhető forgalmat produkáltak a boltok elsősorban az élelmiszer vásárlások terén, de más trendek is mutatkoztak. A karantén bevezetése után pedig egyértelmű változások mutatkoztak az áruházi hitelek céljában az év ezen szakaszában megszokotthoz képest.
Mit vettünk és hogyan?
Az oktatás digitális terepre terelése és a home office megjelenése drasztikusan megemelte a laptop és notebook vásárlások számát. Aki korán kapott észbe, még hozzájutott néhány olcsóbb, de használható darabhoz, de a későn ébredőknek már csak a drágább készülékek jutottak. Mivel ez jelentős, nem tervezett kiadást jelentett a családoknak, a készülékeket nagy hányaddal hitelre vásárolták, ami 35%-kal emelte meg az ilyen célú hitelfelvételeket.
A karantén idején otthon ragadt emberek szerencsésebbje a kertben töltötte a hirtelen felszabadult idejét, aminek köszönhetőenv korábbra tevődött át a szokott kerti gépek vásárlása. Így április-május hónap során jelentkezett a kerti gépek és termékek iránti kereslet, ami 50%-kal emelte meg a hitelkérelmek számát a megszokotthoz képest. Júniusra már drasztikusan visszaesett ennek a termékkörnek a forgalma egyrészt a korábbi vásárlások miatt, másrészt pedig mert a vásárlók óvatosabbá váltak a költésekkel.
Bár az idei nyár nem volt olyan forró, a home office miatt napi 24 órában otthon ragadt emberek napközben is kellemesebb körülményeket akartak teremteni odahaza, ami megmutatkozott a hitelre vásárolt klímaberendezések száma 65%-os emelkedésében május és június során.
Voltak azonban olyan termékek, amiknek a forgalmára kedvezőtlenül hatott a válság. Ez a csökkenés elsősorban a még halasztható háztartási nagygépek vásárlásának területén mutatkozott, ezért jelentősen visszaesett például az eladott mosógépek, mosogatógépek és tűzhelyek száma.
Átrendezett kereskedelmi csatornák
A vírusválság első hullámának másik nagy hozadéka az online vásárlás felfutása. A magyar lakosság az elmúlt években lassan kezdett barátkozni a digitális vásárlásokkal, a karantén életbelépésével azonban ez a trend néhány hét alatt katalizálódott.
Ez alapjaiban rendezte át a magyar kereskedelmi hálózatot. Azok a boltok, amik korábban nem vezették be az online értékesítési csatornát legalább kezdetleges szinten, hamar bajba kerültek. Azok a boltok és áruházak, amiknél már bejáratott volt az online vásárlás, szintén magasabb sebességbe kellett, hogy kapcsoljanak, de ők lettek az igazi nyertesei a helyzetnek.
A jövő bizonytalan
Ha bekövetkezne egy második hullám valószínű, hogy a tavaszihoz hasonló nagy vásárlási láz már nem lesz. Az emberek kezdenek óvatosabbá válni a kiadásokkal, emellett pedig a home office és a digitális oktatás miatt jelentkezett igények nagyrészt ki lettek elégítve a vírus első hulláma alatt.
Bármilyen nem várt kiadást hoz azonban a jövő, mindig lehet megoldást találni. Az Oney továbbra is támogatja a családok vásárlásait a szokott rugalmas áruhitelek nyújtásával.