ugyfelszolgalat
telefon
uzenet
youtube
facebook
facebook

  • Az Y generáció költi a legtöbb pénzt?
    Írta: Okos Anna, 2019. április 18., 13:28
    Értékelés:
    (0 szavazat)
    Az Y generáció költi a legtöbb pénzt?

    A húszas, harmincas éveiben járó Y generáció jelentős szegmensét képezi a társadalom pénzkereső rétegének. De vajon hogyan és mire költik a bevételüket? Miként viszonyulnak az anyagiakhoz, milyen belső célok vezetik őket? Generációkról szóló sorozatunk 2. része következik.

    Tovább...
    Címkék: pénzügyek karrier

X generáció a pénzügyek világában

Írta: Okos Anna 2019. április 05., 14:11
Értékelés:
(0 szavazat)

X, Y, Z és alfa generációk - mindegyik csoport képviselői sajátságos viselkedési minták és szokások szerint élik mindennapjaikat, amelyeket meghatároz a pénzhez való hozzáállásuk is. Sorozatunkban ezt vizsgáljuk, így ha érdekel a téma, tarts velünk! 1. rész.

Nagyon sok minden befolyásolja a pénzügyi szokásainkat: a neveltetésünk, a keresetünk, az életkörülményeink, adott esetben a társadalmi elvárások és persze a pénzhez való személyes attitűdünk. Bár sokan sokfélék vagyunk, mégis akad néhány közös nevező, mely alapot teremt arra, hogy szakértők a kortársainkkal egy csoportba, azaz generációba soroljanak minket. A generációs csoportokat hasonló vágyak, félelmek, célok és világlátás hatja át - persze csak általánosságban. Fontos! A következő sorok általános képet festenek a különböző generációkról, igazságtartalmuk nem kizárólagos!

Mielőtt megismernénk közelebbről a sokat emlegetett, a fogyasztói társadalom szempontjából kiemelt fontossággal bíró Y és Z generációt, ismerjük meg közelebbről a “szüleiket”, az X generációt, illetve a generációs felosztás alapjait.

Generációs csoportok - Veteránoktól az alfáig

A generációs marketing különböző korcsoportokra, azaz generációkra osztja fel a potenciális vásárlóközönséget és több tényezőt figyelembe véve alkot következtetéseket rájuk vonatkozóan. A felosztás alapjait pszichológusok és szociológusok - mint a vonatkozó kutatások alapköveit lehelyező Neil Howe és Wil­liam Strauss -  határozták meg, felvázolva a várható, csoportspecifikus vásárlási magatartást. Fontos azonban, hogy generációk közötti átfedések is kialakulhatnak, hiszen a változások javarészt a technikai fejlődéssel mutatnak kapcsolatot, ami közegenként, területenként eltérő lehet.

Howe és Strauss szerint a generációk általában 15-20 évenként követik egymást, illetve négy gene­rá­ci­ón­ként ismétlik önmagukat, kb. 80-100 eszentedőként. Ennek értelmében a szakemberek jelenleg hat generációt tartanak számon, méghozzá a következőket:

  • Veteránok (1920-1939)
  • Baby Boomerek (1940-1959)
  • X generáció (1960-1979)
  • Y generáció (1980-1995)
  • Z generáció (1996-2009)
  • Alfa generáció (2010 után)

Gondoltad volna, hogy napjainkban öt-hat generáció él együtt?

Kik az X generáció tagjai?

Az X generáció tagjai számottevően az 1960-1979-es évek szülöttei. Gyakran hivatkoznak rájuk hírnöknemzedékként, átmeneti generációként, illetve “elveszett” generációként, hiszen világviszonylatban ők a legkisebb számú nemzedék, akik a nagy létszámú Baby Boomerek és Y generáció között helyezkednek el. Születésük éveiben, a második világháború után a világ több jelentős fordulaton ment keresztül; ilyen volt a nők tömeges munkába állása, a szigorú vallásosság háttérbe szorulása, a szexuális forradalom miatt elfogadottabbá vált szabadabb szexuális élet. Az X generációsok gyermekkorában megszaporodtak a válások, egyre több lett a csonka vagy vegyes, ún. patchwork családi közösség, jellemzőbbé vált a gyerekek önállósága illetve adott esetben elhanyagoltsága. Fiatalkorukat a szkepticizmus és autonomitás, az “én majd megmutatom” attitűd jellemezte. Bizonyos tekintetben a magyar X generációsok más hatásoknak voltak kitéve. Valamennyien a kiszámítható rendszerű Kádár-korszakben élték gyermekéveiket, a ‘80-as években kamaszodtak, és a ‘90-es években, a rendszerváltás környékén - az addigi mintáktól elszakadva - az érvényesüléshez “úttörőkké”  kellett válniuk.

X generáció - Megvan bennük az X!

A X generációra sokszor digitális bevándorlóként utalnak (Marc Prensky nyomán), hiszen ez a korosztály nem az internet világában nőtt fel. Meghatározó volt számukra a (színes) televízió, a walkman vagy a fényképezőgép, de a mobiltelefonokhoz és a számítógép, az internet, az e-mail nyitotta új világhoz felnőtt korukban kellett adaptálódniuk. Éppen ezért fontosnak tartják, hogy gyermekeik minél több infokommunikációs eszközt ismerjenek, de mértéktartóan használják azokat, hiszen meghatározó számukra, hogy védjék gyermekeik és saját privát szférájukat is.

Az X és a karrier

Az X generációt az egyik legiskolázottabb és legmegbízhatóbb munkavállaló nemzedékként tartják számon, akik nagyon jó csapatjátékosok, hiszen megedződtek a rendszerváltás kiszámítahatlan időszakában. A kemény munka mellett hisznek a gyakorlatiasságban, az elmélyült szakmai igényességben, a gyors reagálásban, nyitottak az új kihívásokra és ők már felismerték, hogy az érvényesülés eszköze a nyelvtudás. Nagyon erős realitásérzékkel rendelkeznek és annak a generációnak a tagjai, ahol már számottevően megosztott volt a nemek aránya a munkaerőpiacon. Nagy részben emiatt az életükben minden addiginál fontosabbá vált a karrier, amely a gyermekvállalásra is hatással volt, így jóval kevesebb gyermeket vállaltak (akik zömmel az Y, illetve a Z generáció tagjai közé sorolhatók), mint a korábbi generációk.

Pénzügyek és az X generáció - Hogyan viszonyulnak a pénzhez?

Az X generáció hatással van az Y, a Z és az alfa generációra isAz X generáció számára mindig is fontos volt az egzisztenciális biztonság, a státusz. A 2010-es években jártak pályájuk közepén vagy csúcsán, de a digitalizációnak köszönhető, extra tempóban gyorsuló életvitel és a gazdasági válság megpróbáltatások elé állította őket (életközépi válság). Céljuk a biztos megélhetés köré szerveződik, de nagy hangsúlyt kap a munka és magánélet egyensúlyának megtalálása. Megtakarítás híján azonban komoly kihívások elé néznek, hiszen ebben az esetben félő, a nyugdíjas éveiket nem pihenéssel, hanem munkával kell tölteniük. Sokan közülük úgy vélik, az Y generáció rövid távon gondolkodik a pénzügyeit illetően, vagyis nem képez elegendő megtakarítást, illetve nem támogatja kellő mértékben a szüleit. Az NN Biztosító reprezentatív felmérés adatai szerint azonban “a már nyugdíjas szülőkkel rendelkező Y-osok fele támogatja nyugdíjas szüleit, egyötödük pedig már félre is tesz saját nyugdíjas éveire. Az Y-generáció jelentős része tehát egyéb megtakarítási céljai mellett már aktívan foglalkozik a nyugdíj-előtakarékossággal is.” A kutatást fény derített arra is, hogy “az Y-generáció 54 százaléka támogatja anyagilag nyugdíjaskorú szüleit, míg ez az arány az X-generáció esetében 36 százalék (azok körében, akiknek van nyugdíjaskorú szülője). Ezen a téren az Y-osok közül is a 24-34 éves korosztály a legaktívabb: harmaduknak van nyugdíjas szülője, és 69 százalékuk segíti őt anyagilag.

 

A pénzügyi megtakarításokat illetően a magasabb jövedelmi osztályba tartozó X generációsok jelentősebb összeget tesznek félre havonta, amely egyes felmérések szerint 100-250 ezer forint közé eshet. A KPMG felmérése szerint a megtakarítási formákat alapul véve az X generáció tagjai tudatosabbak, mint az Y generáció, azonban mindkettőre jellemző a kockázatkerülő magatartás. Ahogyan az elemzésben megtekinthető, “a kockázatkerülésről vagy talán inkább a pénzügyekre való oda nem figyelésről sokat elárul, hogy a mintában szereplők nagy aránya tart megtakarítást a folyószámláján, ahol gyakorlatilag nulla hozamot lehet elérni. Érdekes lehet ennek az időbeni változását figyelemmel kísérni, mert ez a magatartás még betudható a nem is olyan régi magas kamatkörnyezetnek vagy az alternatív befektetésekkel kapcsolatos botrányoknak. Az Y generáció 54 százaléka tart megtakarítást folyószámlán, míg az X generációnál ez az arány már csak 37. Ezzel szemben magas a lekötött betét, a megtakarítási számlák és befektetési alapok aránya, valamint az államilag támogatott megtakarítási lehetőségek kihasználása. Ez utóbbiból az X és az Y generáció érdekes módon egyaránt hasonló arányban veszi ki a részét.

Legyen szó az X vagy az Y generációról, mindkét csoport esetén egyértelmű a törekvés az anyagi biztonság elérésére, illetve egyre jelentősebb értéket képvisel a pénzügyi tudatosság és valamennyi megbízható pénzügyi megoldásokat képviselő intézmény. Emellett szükség esetén az olyan pénzügyi konstrukciók, amelyek rugalmasak, személyre szabhatók és célokhoz igazíthatók, illetve rejtett költségektől mentesek, előre jól kalkulálhatók. Ha nem csak ezeknek a feltételeknek megfelelő pénzügyi lehetőségek érdekelnek, hanem a további generációk jellemzői is, tarts velünk, mert hamarosan jelentkezünk sorozatunk második részével, amelyben az Y generáció karakterisztikáját vesszük górcső alá!

További források:

Wikipédia

Ekkoriban.blog.hu

 

 

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában.
További információkért kattintson ide: https://www.oney.hu/jogi-tudnivalok